Lidt feriehistorie 9/2 - 10/3 2007

Hej alle...
Så er det snart tid til at drage mod lufthavnen.

Vi skal flyve fra Kastrup kl. 20.00 via Wien - Bangkok og er fremme i Chaing Mai lørdag 18.30 lokal tid(12.30 DK)
Her starter vi med en rundtur i det nordlige Thailand, men det vil i høre meget mere om i de næste feriemails fra varmen.

P.S. Vi kommer først hjem igen d. 10/3 kl. 21.40, så håber vi den værste vinter er ovre.

9-10/2
Så kom vi i gang med ferien, men ikke uden lidt start vanskeligheder, i Kastrup skulle vi have en stikker i vores flybilletter så de duede på turen Bangkok - Chiang Mai, de havde også fået besked på at sætte dem i men reglerne sagde vi skulle have nye billetter. Den flinke og meget ihærdige billetdame hos SAS knoklede i over en halv time med at ringe rundt for at vi ikke skulle have skiftet billetter i Wien, først da vi stod i køen til check inn kom hun hen til os med stikkerne, hvilket vi var meget glade for.
Inden afgang blev der lige tid til en pølse og fadøl, og så var det af sted til gaten.
Vi ankom til Wien lidt før tid, hvilket gav os god tid til fly skift, dog måtte vi først have nye bordingpass.
Turen til Bangkok gik hurtigt, med en kraftig halevind indhentede vi over en time så turen tog kun 9:20timer.
Vi landede i Bangkoks nye lufthavn, den var flot men enorm stor, så vi skulle på tværs af den for at komme med indenrigsflyet til Chiang Mai, men heldigvis var der rullende fortove det meste af vejen, efter endnu et besøg i billetkontoret fik vi de sidste bordingpass og kunne komme videre til Chiang Mai. Vi ankom til tiden men pludselig skulle vi lave indrejse papirer, så vi endte bagerst i køen igen, men så var der selvfølgelig også kun vores kufferter på båndet da vi kom ud.
Vi havde forventet der stod en lokalguide og ventede på os med et skilt, men vi var de eneste der ikke blev afhentet.
Da vi havde ventet næsten en halv time besluttede vi os for at selv at tage en taxi til hotellet, men i det samme dukke vores guide op, hun havde ventet i indenrigs vi kom jo fra Bangkok, men vi skulle gennem udenrigs da vi kom fra Europa, men det lykkedes til sidst.
Vi blev indkvarteret på et flot luksushotel lige ved centrum og natmarkedet. Efter et fortjent bad og lidt at spise var det på hovedet i seng.

11/2
Vi startede med at flytte værelse og efter en lille tur i byen var det tid til at indvie swimmingpoolen, under megen morskab for alle ved poolen da Bente havde meget svært ved at komme ned i denne, men under talrige forbandelser lykkedes det til sidst at få hende i.
Vi måtte da også lige prøve poolbaren hvilket var en kostelig affære i forhold til ude i byen.
Om eftermiddagen gik vi ned i gennem natmarkedet for at finde lidt mad og drikke, derefter var det tid til den første fod-nakke-skuldermassage, her fik Erling "politibetjenten" han lignede en og tog førergreb på ham flere gange.
Efter en time på øjet fik vi vores første thaiwhisky, inden den stod på aftensmad. Efter maden måtte vi lige have en øjelukker så vi delte en flaske thaiwhisky og så var det hjem i seng, men klokken var da også 01.00.

12/2
Efter morgenmaden blev vi enige om at tage en byrundtur med en Tuktuk, de kørte os meget omkring til mange forskellige ting og til sidst måtte vi sige stop, det viste sig at det kostede 150 Bath/timen ikke som vi troede at vi havde bestilt en times rundtur, så efter lidt diskussion enedes vi om en pris.
Saa stod den igen på massage og Erling blev igen "anholdt". Bente fik lidt fodsvamp men massagepigerne skrev straks noget op på thai so vi kunne hente på apoteket, meget dyrt 8 Bath (ca.1.50kr.) så hun købte straks to.
Om aftenen skulle vores egentlige rundtur starte med en River Dinner på vores lokale flod, vi blev afhentet af en minibus, men der var så lavt til loftet så Bente fik en ordentlig bule, men hun klarede den og vi fik vores "romantiske" flodtur, selvom vi skulle af div. hønsestiger m.m. for at komme ombord.
Senere osede vi lidt rundt på markedet, hvor der både blev handlet og drukket lidt Singha (vores ynglings øl).
Vi troede at vi skulle være klar næste dag kl. 7.30, men der lå heldigvis en seddel på værelset om at turen først startede 8.30 Puha.

13/2
Vi skulle mødes til en øjenåbner(fernet branca) kl. 7.15 så lidt morgen kaffe så vi kunne være klar kl.8.30.
Vores lokalguide Dick og chauffør som skulle følge os på resten af turen mødte os i foyeren, og så var vi klar til rundtur.
Vi startede ved Doi Suther templet hvor vi fik lidt at vide om Buddha og betydningen af de forskellige ugedage. Derefter kørte vi til templet der ligger på toppen af bjerget, der var 11 km. snoet bjergvej derop, dette var det mest hellige sted i Chiang Mai, historien er at man satte Buddhas aske på ryggen af en hvid elefant og der hvor den slog sig ned skulle templet bygges, og det blev så på toppen af dette bjerg.
Efter en nedstigning på 306 trin fra tempel toppen så vi en jadefabrik, jaden kommer fra 3 forskellige steder Thailand - Burma - Laos ligesom befolkningen i Thailand, derfor kan thailændere være meget forskellige i udseende.
Til frokost fik Bente spaghetti, så hun smilede op til begge ørene.
Så lavede vi en liste over hvilke fabrikker vi ville ind og se, vi valgte paraply, silke, trævare, porcelæn og lædervarefabrikker.
Vi fik malet figurer på tasker og tøj, de var utrolig hurtige og dygtige til dette.
Her fik Bente og Erling et par sko lavet af elefantlæder, til kun 160 kr./parret.
Vi så et spisestel til 8 personer med guldkanter(meget flot) til kun 65.000 Bat(ca. 11.000kr.)
Så måtte vi hellere køre hjem og hvile lidt (kl. 16) da vi skulle til kabaret om aftenen.
Kabareten var utrolig flot og man havde svært ved at forstå at det kun var drenge der optrådte, mange piger ville være misundelige på deres figur og udseende, efter showet kunne man blive fotograferet udenfor med de flotte "damer". Vel hjemkommet til vores egen bydel måtte vi lige have lidt aftensmad, og Lene skulle absolut have fodmassage inden sengetid, godt trætte var det på hovedet i seng.
Ellers er vejret dejligt, og vi nyder turen, vi har allerede faet godt med farve selvom vi ikke har ligget direkte i solen.

14/2.

Det var tid til øjenåbner kl. 7.30, da vi skulle nå morgenmaden inden 8.30 hvor denne dags tur startede med et besøg I nationalparken Doi Inthanon, her skulle vi se på lidt vandfald, det første var flot og man kunne gå op langs faldet på nogle stejle trapper, Bente og jeg tog turen næsten helt derop hvor det udsprang meget flot udsigt, Lene og Erling nåede kun til første udkikspunkt så syntes de at det var nok højde for dem. Nu gik turen til vandfald nr. 2 også kaldet dronningens vandfald, utrolig flot nature, og vores guide Dick syntes absolut vi skulle fotograferes parvis med vandfaldet i baggrunden nu det var Valentines Day. Næste stop var ved Karen bjergstammen hvor vi spadserede lidt rundt, det var tidligere et nomadefolk, men nu måtte de ikke flytte rundt mere og blev støttet af regeringen. Deres huse bar også præg af dette da de var bygget meget mere solide. Sidst på turen besøgte vi et hus hvor de håndvævede tørklæder, Bente og Lene måtte straks eje sådan et hver for den fyrstelige sum af 200 Bath(32kr.) stykket.

Næste besøg var I det kongelige projekt, som gik ud på at lære bønderne at dyrke blomster og grøntsager, I stedet for opium, et meget flot område hvor det så ud til at lykkedes, her var også det største vandfald I Thailand på 120 m. men det kunne vi kun se på afstand.

Ind I bilen igen og videre til frokosten (10 min.), der var der 4 restauranter ved siden af hinanden ca., 6 m. brede og så ellers lange, midt ude I ingenting, vi spiste på den første da de skulle have den bedste mad, men de måtte til købmanden efter SINGHA til os.

Da frokosten var vel overstået kørte vi til kongen og dronningens pagoder, de lå på hver sin bakketop, så igen måtte der bestiges en masse trapper, først dronningens pagode som var holdt I lyslilla farver, og flotte mosaikbilleder I loftet, kongens pagode var meget mere afdæmpet I grå farver og ikke nær så udsmykket, uden for begge pagoder var der mange blomster af alle slags og en flot udsigt over dalen. Igen var det kun Bente og jeg der besteg trapperne, storrygerne havde vist hverken luft eller ben til det. Vi skulle lidt højere op nemlig til Thailands højeste punkt ca. 2200 m. hvor vi også lige måtte fotograferes af Dick. (meget sød fyr, med lidt løse håndled). Her var lidt koldt kun 14 grader (5 om natten).

Så gik turen tilbage til hotellet hvor vi skulle slappe lidt af inden vi skulle til Kantoke show som er traditionel Thailandsk dans, her skulle vi spise på gulvet siddende på små puder, ikke noget for mennesker I vores størrelse, til trøst havde vi V.I.P. pladser lige ved scenekanten. Efter showet kunne man for 100 Bath sende en rispapir luftballon op det skulle give lykke og held. Et flot syn på nattehimlen med mange balloner med ild under. Vi blev sat af på natmarkedet da vi lige ville slutte af med en flaske Mekon (thai whisky), vi måtte også lige købe en tun sandwich til Bente da hun ikke var så glad for aftensmaden. Da vi ville gå hjem fik pigerne små drinks og roser pga. Valentines Day, så vi herrer måtte selv købe en øl for ikke at gå tørstige I seng…..

15/2.

Op kl.6.00 da vi skulle tjekke ud, så kufferterne skulle pakkes inden morgenmaden.

Kl. 8.00 kørte vi til en orkide farm hvor vi blev undervist I bestøvningen og plantning af orkideer, dette tog 3 år inden den blomstrede første gang, så man kan godt forstå at de er dyre. Derefter gik turen gennem gange af storblomstrende orkideer meget flot. Bente & Lene købte øreringe og halskæde derinde kun 660 Bath pr. sæt.  Der var også en sommerfuglefarm, men det var ikke sæson så der var kun et par forskellige slags.

Ind I bilen igen og videre til elefantparken, hvor vi startede med at morgenbade elefanterne inden de skulle lave et show for os, både hvordan de arbejde I skoven samt lidt spas som elefantdans, elefantmassage og elefantfodboldkamp, godt man ikke var målmand der. Nu var det tid til en trekking på elefantryg gennem “junglen” en dejlig og flot tur hvor fik masseret balderne godt. Bente blev lige prikket I ryggen af elefanten bag os, så det var godt hun havde “sikkerhedssele” på ellers var hun nok hoppet af, vi kunne I alle tilfælde høre hende. Lene & Erlings elefant havde sin baby med I snor en rigtig spilopmager.

Nu kom vi til dagens prøvelse som foregik på bambustømmerflåde, vi måtte skifte 3 gange før det lykkedes dem at finde en som kunne bære os, og skift fra flåde til flåde på vand er ikke nemt, så der blev sagt mange ord og grinet en del, men vi kom tørskoet frem trods et par grundstødninger til vores næste udfordring nemlig tur I oksekærre, efter dette trængte vi til lidt frokost og et par store SINGHA til mændene og cola til pigerne.

Tilbage til bilen hvor turen gik til Chiang Dao grotterne, på turen ind I grotten mødte vi mange Buddha figurer og små templer, blandt andet et hvor man kunne få lagt et slags horoskop, man rystede et bæger med pinde med numre på, når der faldt en pind ud skulle man se nummeret på den og tage den seddel på væggen der hørte til. Bentes var meget positive og lovede hende meget held og lykke (men vi vandt ikke I LOTTO af den grund), Lenes var meget negativ og lovede ikke meget godt, så Dick fortalte hende at hun skulle brænde den og smide den over skulderen.

Nu var det tid til at køre til vores nye hotel som lå ned til Kok floden, vi fik hytter helt ned til floden, meget hyggeligt hotel så vi blev enige om at spise der om aftenen da vi alle var godt trætte.

Man kunne godt mærke vi var ved vand og kommet nord på det var lidt køligere.

16/2

Efter morgenmad og udtjekning gik turen til Thaton templet, som lå på den anden side af floden, herfra kunne vi se ned til vores flodhotel samt over til Burmas grænse.

Nu kørte vi op til Karen Long Neck stammen, her så vi hvordan pigerne fik sat ringe på halsen, de blev skiftet hvert anden år mens de voksede. Ringene blev bl.a. Taget af når det skulle føde, og overtroen om at de ikke kunne leve videre uden ringene på så vi flere beviser på ikke var rigtig, der var også en stamme som fik sat store ringe indvendig I øreflippen.

Så var det tid til en sejltur på 2-3 timer I long tail båd, da denne skulle sejle os til vores næste stop Chiang Rai hvor vi skulle bo de næste par dage. Dette var en meget flot tur gennem bjergene, efter en times sejlads måtte vi lige ud dog gå selv, da de ikke turde have os med gennem nogle kraftige strømfald, dejligt at få strikket benene lid tog heldigt for der hvor vi skulle på igen solgte de lige nogle kolde SINGHA. Efter endnu en times sejlads var der lidt knas med båden, så de besluttede at vi skulle skifte båd ved en lille landsby, her spiste vi så vores medbragte frokost inden turen tik til Chiang Rai I en ny båd. Da vi lagde til ventede vores chauffør på os og kørte os til vores hotel midt I byen. Igen et luksus hotelværelse på 25-30 m2 og to badeværelser et dame og et herre.

Efter udpakning gik vi en tur ned gennem byen, Bente og jeg fik lidt fodmassage og efter lidt aftensmad var det I seng efter endnu en begivenhedsrig dag.

17/2

Afgang kl. 8.30 hvor vi kørte til ruinerne af den gamle bydel, her så vi også mahogni træer, vi fik et par frø med hjem.

Nu gik turen mod den gyldne trekant, men på turen tog vi lige en afstikker til Laos, det kostede kun 600 bath pr. person at blive sejlet derover.

I “paskontrollen” betalte vi 20 bath I indrejseskat, men så fik vi også stempler I vores pas, så blev vi budt velkommen med en lille dram, pigerne ville ikke have noget bare fordi den havde trukket på brilleslange og skorpioner, men mændene måtte prøve og det smagte som slivovits. på rundturen her så vi de samlede blomster til at koge suppe på samt en bjørne unge som man havde fundet forladt, man ville opfostre den og genudsætte den I skoven. Her var også en del fattige børn som kom ned fra bjergene for at tigge penge. Inden hjemturen nåede vi lige at smage en lokal Laos øl, det skal man jo når man kommer til et nyt land.

Nu gik sejlturen til den gyldne trekant hvor floderne mødes mellem Thailand – Laos – Burma, det var fra dette område den store opiumshandel foregik, vi var derefter på opiumsmuseet som fortalte historien om dyrkningen og transporten gennem tiderne. Herfra var der kun ca. 250 km. op til den Kinesiske grænse ad floden.

Herefter kørte vi til Mae Sai som er grænseby til Burma, vi kunne godt have været kommet ind, men så skulle vi både betale udrejseskat fra Thailand samt visa til Burma, så det afstod vi fra. I byen var et udkiks tårn hvor vi kunne se langt ind I Burma, nu fik vi lidt fritid til at kikke lidt på butikker inden turen gik til abegrotterne. Her købte vi lidt bananer og nødder til aberne, men der var næsten ingen pga. Det kinesiske nytår og meget fyrværkeri var de rykket lidt højere op på bjergsiderne, det lykkedes dog at lokke nogle ned så vi kunne komme af med det indkøbte.

Efter en lang dag var alle til massage af flere slags, dejligt at blive masseret på de ømme muskler. Om aftenen gik vi på natbazar og fik lidt godt at spise og en enkelt stor SINGHA. Her fik vi også købt 2 nye kufferter en til Erling og en til mig da vores gamle kufferter ikke havde stået distancen gennem landet, men 2 nye kufferter for kun 2400 bath(400kr.) kan man vel klare. På hjemvejen skulle vi lige smage på pandekager med bananer. Vel ankommet til hotellet stod den lige på en Mekon til at sove på, og så var det I seng efter en lang dag.

18/2.
Dagens tur starter som vanlig 8.30 hvor vi kørte til Doi Tung projektet og Prathat Doi Tung, hvilket var et museum om dronningemoderen som havde gjort meget for de fattige i Thailand, bl.a. rejst rundt med et felthospital til de yderste egne og hjulpet befolkningen der med både sygdomsbehandling og tandlæge hjælp. Efter museet gik vi rundt i en kæmpe have med mange utrolig flotte blomster og planter, der var også et lille vandfald vi kunne gå under.
Nu var det tid til frokost med thaimad, Bente er ved at få nok så hun glæder sig til at kunne vælge selv.
Så gik turen tilbage til hotellet hvor det var tid til at slappe lidt af, Lene, Erling & Johnny gik ned og fik lidt massage oven på dagens tur, mens Bente tog en slapper på sengen.
Kl. 19 blev vi igen hentet for vi skulle ud og spise på en restaurant ved floden, hyggeligt sted og både guide og chauffør spiste med, hvad de normalt ikke gjorde, de syntes vi havde været meget imødekommende, spurgt meget og havde været rare at være sammen med, det harmonerer jo godt med vores egen opfattelse da vi syntes at de havde været meget gode som guide og chauffør.
Efter maden blev vi kørt tilbage til natmarkedet hvor den stod på lidt kolde SINGHA og en enkelt flaske Mekon med cola, så retur til hotellet da der skulle pakkes til næste morgen.

19/2.
Morgenmad kl. 06.00 , da der var afgang fra hotellet kl. 06.45, så af sted mod lufthavnen i Chiang Rai hvor flyet til Bangkok afgik kl. 08.20.
Ved indtjekningen blev vi lige præsenteret for en regning på 1500 bath (250kr.) for overvægt da vi kun måtte have 15 kg. med hver.
Turen til Bangkok varede ca. 1.15 så det var bare op og ned igen.
Vel ankommet til Bangkok blev vi afhentet af vores nye guide Kay som bød os velkommen på dansk og skulle være vores guide på River Kwai turen.
Efter et par timers kørsel ankom vi til River Kwai hvor vi skulle have frokost, vi kunne godt mærke vi var kommet sydpå varmen var meget heftigere her.
Efter frokosten gik turen mod tigertemplet da vi ankom, var der fyldt med minibusser og turister så vi var spændt på om det var til at komme til vid tigrene. Men vores bange anelser slog ikke til så vi kom ind og klappede tigrene næsten med det samme, Erling var lidt længe om at beslutte sig men til sidst var vi alle inde og fik taget en masse gode billeder og video, det kan være det var sidste gang det var mulig at komme ind til dem, da de skulle gå frit i det nye anlæg de var ved at bygge. Turen gik også lige forbi baby tigre på 3 måneder meget søde. I vandhullet var der også vandbøfler, samt heste, geder vildsvin.
Nu gik turen til stationen da vi skulle ud og køre på dødens jernbane en tur på 25 min. på bjergsider over broer m.m.
Så var dagens program slut og vi kørte til vores hotel ved River Kwai, vi havde planlagt at bo på tømmerflåde værelser, men de var lavet om til luksus værelser 4000bath pr. nat, så vi rykkede op på de normale værelser med udsigt over floden. Efter aftensmaden på hotellet var alle meget trætte oven på dagens program, så det var tidligt i seng og få en fortjent god nats søvn.

20/2.
Tidlig morgenmad da der var afgang kl. 07.30, her kørte vi til Hell fire pass, hvor turen startede med en masse trapper ned inden vi kom til det berømte pass, hvor krigsfangerne havde hugget en passage mellem bjergsiderne på 3 mdr. i næsten døgndrift, herfra fik det navnet Hell fire pass når man kikkede ned om natten og så alle bambuslygterne ligne det helvede. på vej tilbage besluttede jeg at tage den lange tur tilbage til bussen, og ville selvfølgelig ikke stå tilbage, så jeg stod og videofilmede resten da de kom retur til bussen(det var hårdt og pulsen kom helt op).
Nu kørte vi tilbage til broen over river Kwai, som vi selvfølgelig skulle ud og gå på, men det endte med at det kun var Bente og Jeg der gik over.
Så lå longtail bådene og ventede på at sejle os til J.E.A.T.H. museet hvor der var billeder og remedier fra fangelejrene. så var det tid til at køre mod Hua Hin, men vi stoppede lige på krigskirkegården på vejen. Efter et par timers kørsel ankom vi til vores nye hotel White Villa som lå lige over for Marked Villages et stort nyt indkøbscenter som åbnede sidste år da vi rejste hjem. Ved hotellet stod Martin og tog imod os med et par kolde SINGHA lige hvad vi trængte til. så var det tid til at pakke ud, for første gang i lang tid, nu var det tid til en tur i poolen ikke så stor men dejlig forfriskende.
Om aftenen gik vi ind og hilste på Tuk & Martin, derefter gik vi ned på vores lille lokale spisested fra sidste år, og der var stor gensynsglæde vores billede fra sidste år også var kommet op og hænge på væggen, på en SINGHA flaske hvorfor mon?

21 - 26/2
Nu var det tid til afslapning så de næste dage gik med strand, marked pool massage osv.
Johnny og Bente fik tjekket deres briller, Bentes var ok men Johnny måtte have nye glas i sine, de skulle være færdige i aften.
Vi købte også en byrundtur på taxicykel, de stakler måtte knokle for at slæbe os rundt.
Thaiboksning måtte vi også ind og se, men kampene var ikke så spændende som sidste år.
Hos vores massagepiger var der også gensynsglæde, her var vores billeder også kommet op på væggen. Erling har overtaget Ibs lille massagepige, og min sekund vife var hold op, så jeg måtte finde en ny.
Mændene skulle også en tur til skrædderen for at få syet skjorter og bukser, det klarer de jo på 24 timer hernede.
I aftes gik vi en tur på natmarkedet og sluttede af på et lille sted helt op af jernbanen og delte en flaske mekon og cola.
Nu vil vi hente vores skræddersyede tøj og briller inden vi tager hul på den sidste aften her i Hua Hin.

27/2.
 Op og spise morgenmad kl. 8.00, da det er vores sidste dag i Hua Hin, vi blev afhentet på hotellet af to Tuktuk, en til os og en til bagagen, så kørte vi til bus opsamlingen hvor vi mødtes med Tuk og Martin som skulle sørge for vi kom godt af sted. V.I.P. personer bliver jo afleveret specielt! Bussen var lidt forsinket fra Bangkok, men vi kom godt af sted med 20 min forsinkelse. Velplaceret i bussen tror vi at vi skulle have haft et glas cola til start, men dem tog jeg bad i da buddrengen ramte min arm og kastede dem alle på gulvet, det var nok de eneste de havde da vi aldrig fik nogle nye. Efter et par timers kørsel var det frokosttid, på "samlebånd" ind og finde et bord maden på bordet og tilbage i bussen, jeg tror det hele tog under 20 min. Vi fik Bentes ynglings mad THAI...
Efter 8 timers kørsel i alt var vi fremme på Krabi busstation hvor vi skulle afhentes, herfra var der blot 40 min kørsel til vores hotel i Ao Nang i minivan.
Bentes første kommentar da hun så hotellet var om det var på "timebetaling", hun havde helt ret hotellet var meget slidt, med badeværelse på altanen, ellers var det både pænt og rent selvom vi skulle vænne os til sengene som var godt brugt. Efter en aftentur langs strandpromenaden og lidt og spise var det sengetid.

28/2.
Skulle være en afslapningsdag hvor vi fik afleveret lidt vasketøj, bestilt nogle ture til de næste dage.
Om aftenen gik vi på "svensk restaurant" og bestilte nogle bøffer, Lene bestilte bernaice sauce men det vidste de vist ikke hvad var for hun fik rå æggeblomme med lidt stilke i måske estragon, så hun blev lidt skuffet.
For at råde bod på dette købte vi cocusshake på vej hjem, så kunne vi blande Mekon i når vi kom hjem på vores store terrasse uden for vores værelse, det var godt nok en fælles men vi var de eneste der brugte den. så var det godnat i vores "dejlige" senge.

1/3.
I dag havde vi bestilt en sejltur som gik til fire forskellige øer i havet, det foregik i Thailands største longtail båd til 35-40 personer. En dejlig dag med masser af strand, koralklart vand med farvestrålende fisk og masser af sol.

2/3.
Nu var det tur til lidt oplevelser i regnskoven, vi startede med at bade i kilder hvor vandet var 38 grader, helt klart vand og en meget behagelig oplevelse. så kørte vi frem til en "badesø" for enden af et vandfald, men først skulle vi vandre 100 km. mente Erling, for os andre var der kun 800 m.
Her var også smukt men det var lidt svært at komme ned og op af vandet da der var utroligt glat på stenene, men det lykkedes da og vi slappede af i vande en lille time, inden vandreturen gik tilbage til bussen, denne gang gennem regnskoven over træstammer på pæle og andet svært fremkommeligt terræn, denne tur var på 1 km. så hvor lang tror i Erling syntes den var? Bente fik sin egen oppasser nemlig vores mandlige guide, han hjalp hende på hele turen over stok og sten. Jeg blev passet op af vores kvindelige guide, men det var nok fordi jeg kom bagud hele tiden fordi jeg skulle filme. Inden vi kørte videre fik vi lidt frokost og frugt, her fik Erling Og jeg 2 velfortjente store SINGHA.
Sidste stop på dagen blev tiger tempel grotten, hvor det blev til endnu en hård tur gennem regnskoven, en tur med masser af oplevelser, Erling blev tilbage og passede aber mens ventede på os.
Resten af dagen stod på afslapning lidt at spise, vi skulle jo også pakke endnu engang da vi skulle videre på turen lørdag morgen.

3/3.
Op og få lidt morgenmad, så tjekke ud fra hotellet, der skulle komme en minivan og hente os kl. 10.
Da vi tjekkede ud ved 9.15 tiden rendte der godt nok en chauffør rundt, men han spurgte kun portieren om noget så det var åbenbart ikke ham vi skulle med. Efter en halv time gik Bente over og spurgte om det var os han ventede på, dette fik vi ikke rigtigt svar på, men han telefonerede ivrigt. Til sidst blev vi enige om at det måtte være os han skulle køre, så ind med kufferterne i bilen og af sted mod Phuket.
Efter en times kørsel holdt vi lige en lille tissepause, man skulle tro han kunne dansk for Lene havde lige sagt at nu skulle hun altså snart så kørte han ind på tankstationen. Efter endnu en times kørsel var vi fremme på Krabi, vi skulle bo i Patong Beach. Her kom der lidt problemer da chaufføren ikke vidste hvor hotellet lå, efter lang tids køren rundt og mange forespørgsler hos lokale Tuk førere, samt en samtale med hans chef lykkedes det ham at finde hotellet, dem havde de åbenbart også snakket med for de stod ude på gaden og viftede med arme og ben, vi kørte dog lidt for langt (af en ensrettet gade) men nu tror jeg vores stakkels chauffør havde fået nok for han vente bilen og kørte mod færdslen til bage til hotellet. Her blev vi næsten modtaget af hele personalet, som om de kun havde ventet på os.
Da de så vores bagage spurgte de om vi skulle blive et år, de andre der boede her var vist mest med rygsæk. Vel ankommet slappede vi af og gik lidt på opdagelse i byen inden det var tid til en velfortjent nattesøvn.

Nu vil vi bare nyde den sidste uges ferie her i Patong inden ferien desværre er overstået for denne gang.

Så er vi kommet vel tilbage til DK igen, efter en lang tur på 24 timer ankom vi til Rødovre i aftes kl.23.30.

Den sidste uge i Patong Beach gik med afslapning strand og vand.

Man må sige at dette sted er meget turistpræget, med barer og massageklinikker gade op og gade ned, det var faktisk svært at finde et lille hyggeligt spisested, men efter lidt søgen fandt vi et sted med god mad og betjening. Her traf vi miss We som samtidig solgte ture. Vi syntes vi var mætte på oplevelser men da hun havde en fisketur på programmet til kun små 300 kr. for en heldagstur inkl. transport måtte jeg da slå til, desværre gik det ligesom så mange andre gange ingen fisk, men masser af frisk luft og sol. De andre tre fik tilbudt et massagepakke med to timers oliemassage inkl. transport for næsten halv pris så den hoppede de på. Vi havde også kikket på en James Bond tur, som gik ud hvor Manden med den gyldne pistol var optaget, så den købte vi da også lige. Dejlig tur med flere hundrede km. bustur til en havn hvor vi skulle sejle i longtail både igennem mangroveskoven ud til øerne hvor filmen var optaget, på hjemturen besøgte vi en muslimsk enklave som boede isoleret i en by på pæle, her boede 1300 mennesker. Alt dette for kun 100 kr. pr person. Bente skulle næsten have en medalje hun blev helt skrap til at kravle op og ned i longtail bådene.

Den sidste morgen skulle vi tidligt op, da vi senest kl. 06.00 skulle køre mod lufthavnen for at være der i god tid der var trods alt en til halvanden times kørsel derud. Vi havde aflyst vores bestilte bil hjemmefra da vi erfarede at vi kunne komme i lufthavnen for 100 kr. lokalt frem for de 300 vi ellers skulle have betalt, så overraskelsen var stor da der rullede en stor bred stationcar op foran hotellet, så vi sluttede ferien af med behagelig luksuskørsel.

Vi håber i har nydt at følge med i vores færden, og tak for de mange hilsener der dukkede op på mail.

Nu må vi i gang med at planlægge og spare op til næste års tur.